۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
تعداد بازدید: ۲۳۸۴۴۸
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تأکید بر ناترازی 300 میلیون مترمکعبی در سال جاری گفته است: صنعت گاز ایران آینده خوبی ندارد و بیش از ۳۵ میلیارد دلار بدهی فازهای پارس جنوبی است.
کد خبر: ۳۴۸۷۶

صنعت گاز ایران آینده خوبی ندارد /قربانی این ماجرای تکراری صنایع و مردم خواهند بود!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، هرساله با ورود به فصل سرما مسئله ناترازی گاز بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد و استان‌های مختلف، حتی در مرکز با قطعی و کمبود گاز مواجه می‌شوند.

طبق اعلام مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز، در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که 28 اردیبهشت 1402، در جریان بود، اعلام کرد که ناترازی گاز در هر روز به ۳۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

تداوم ناترازی 300 میلیون مترمکعبی گاز 

تولید و تأمین پایدار گاز طبیعی در روزهای سرد سال فرآیندی است که از ابتدای هر سال با انجام تعمیرات اساسی در تجهیزات  همه پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال و تاسیسات گاز کشور آغاز می‌شود و طبق برنامه‌ریزی تا پایان مهرماه باید پایان یابد. با این حال و به‌رغم اعلام مدیرعامل شرکت ملی گاز، گزارش این شرکت ناترازی 250 میلیون متر مکعبی را در روزهای سرد سال گذشته تائید می‌کند و این عدد در سال جاری به 300 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تأکید بر ناترازی 300 میلیون مترمکعبی در سال جاری گفته است: صنعت گاز ایران آینده خوبی ندارد و بیش از ۳۵ میلیارد دلار بدهی فازهای پارس جنوبی است.

طبق معمول، قطعی گاز و بحران ناترازی انرژی امسال هم بیشترین آسیب را به صنایع خواهد رساند. هر چه هوا سردتر شود این احتمال وجود دارد که در استان‌های سردسیر روند قطعی گاز صنایع تشدید شود تا بتوان گاز بخش خانگی را تامین کرد.

زمانی‌که یک واحد تولیدی در یک بازه زمانی حتی محدود نتواند تولید کند متضرر می‌شود و این زیان ممکن است به زیان‌دهی واحد تولیدی یا به کاهش سود ختم شود.

 

صنعت گاز ایران آینده خوبی ندارد /قربانی این ماجرای تکراری صنایع و مردم خواهند بود!

ناترازی برق هم به ناترازی گاز اضافه شد!

موضوعی که به آن اشاره شد، تنها بعد آسیب به صنایع در اثر قطعی گاز نیست و می‌توان گفت صنایع بزرگ، پتروشیمی‌ها و فولادی شاید توان مقاومتی بیشتری در بحران ناترازی داشته باشند. اما  برخی صنایع مانند نیروگاه‌ها و کارخانجات سیمان از مازوت استفاده می‌کنند و از آنجایی‌که قیمت تمام‌شده مازوت دو برابر گاز برای تولیدکنندگان تمام می‌شود بدون تردید در قیمت محصول نهایی تاثیر می‌گذارد و قیمت آن اضافه می‌یابد و نتیجه آن بازهم اضافه شدن عدد تورم و رکود در بازار کالاهای مختلف است.

با این تفاسیر مشکل تنها قطع گاز نیست؛ چراکه در بحبوحه بی‌برنامگی تصمیم‌گیران در مسئله ناترازی انرژی، سال گذشته قطعی برق نیز گریبان برخی از شهرک‌های صنعتی تهران را گرفت.

در ماه‌های ابتدایی زمستان سال گذشته سهیل رستگارپور، معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی استان تهران، در اظهاراتی گفته بود در پی کاهش دمای هوا، برق کل شهرک‌های صنعتی تهران از ساعت ۱۱ تا ۲۳ به‌طور مستمر قطع شده است و شهرک‌های عباس‌آباد، قرچک، خوارزمی، پایتخت، فیروزکوه و شمس‌آباد برق نداشتند. شهرک‌های صنعتی سایر استان‌ها نیز وضعیت مشابه را تجربه کردند.

در واقع قطعی برق به معنای کاهش ساعات کاری صنایع برای مصرف برق کمتر نیست، بلکه تعطیلی کامل فعالیت واحدهای صنعتی را در پی دارد. در نتیجه تا رفع سرما و برودت هوا و مشکل تامین برق برخی صنایع به شکل کامل تعطیل هستند. برای سال جاری هم این نگرانی که وجود دارد که تکرار این شرایط به معنای توقف تولید انواع کالا و عرضه آن و در ادامه اختلال در تولید صنایع است.

به نظر می‌رسد دولت نسبت به راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بخش خصوصی برای کنترل بحران گاز بی‌توجه است و همچنان برنامه‌ای برای کنترل ناترازی گاز به جز آنکه تقصیرات را به گردن مصرف کننده بیندازد، ندارد و نهایتا هم تنها قربانی این ماجرای تکراری صنایع و مردم خواهند بود.

برای اطلاعات بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

 

برچسب ها: بحران گاز میدان گازی پارس جنوبی گاز
ارسال نظر
آخرین اخبار